Spelen en leren met loose parts

Heb je ooit naar een hoop dennenappels gekeken en nagedacht over hoe ze de perfecte lichamen zouden vormen voor een familie egels? Of de mogelijkheden gezien in een stel stokken, stenen en bladeren om 's werelds snelste raket te maken? Waarschijnlijk niet. Maar je kinderen zeker wel.

Het mooie van kinderen is dat ze in alles mogelijkheden zien. Objecten zijn nooit slechts één ding. Het is een plezier om te zien hoe ze een schijnbaar onsamenhangende verzameling gevonden voorwerpen kunnen nemen en iets ongelooflijks kunnen creëren, allemaal met alleen de kracht van hun verbeelding.

Als experts in de ontwikkeling van jonge kinderen kennen we de kracht die loose parts spelen bij het ontlokken van creativiteit en het aanmoedigen van probleemoplossen. We weten dat de leeromgeving verrijkt wordt wanneer kinderen materialen met een open einde kunnen ontdekken.

We hebben het voor je uiteengezet om je te helpen begrijpen wat het is, waarom het belangrijk is en hoe je open-ended speelgoed in je dagelijkse routine kunt inzetten.

Wat is open-einde spel?

De loose parts speltheorie is gebaseerd op het idee dat wanneer kinderen een verzameling kleine voorwerpen (d.w.z. losse onderdelen) krijgen, ze meer mogelijkheden hebben voor creativiteit en betrokkenheid als ze herschikken, herontwerpen en sleutelen aan de onderdelen, terwijl ze patronen en nieuwe objecten creëren. Architect Simon Nicholson ontwikkelde de theorie begin jaren zeventig.

Open ended play is waarschijnlijk hoe kinderen van nature spelen. Ze verzamelen stukjes en beetjes om zich heen en brengen ze samen om iets nieuws te creëren. Als we het hebben over losse onderdelen in een educatieve of meer gestructureerde omgeving, gaat het erom kinderen meer van deze mogelijkheden te geven om ze hun aangeboren creativiteit te laten ontdekken en te ontwikkelen.

De voordelen van open-einde spel

Als volwassenen, wanneer we door ons drukke leven worden beziggehouden, is het gemakkelijk om loose parts te zien als iets om de kinderen bezig te houden. Maar het is zoveel meer dan dat. In werkelijkheid is het spelen met open einde speelgoed een cruciaal stukje van de puzzel in de ontwikkelingsvaardigheden die je kind nodig heeft tijdens het leren en groeien.

Je zult er versteld van staan ​​​​wat sommige van de voordelen zijn en hoe nuttig het spelen met willekeurige materialen kan zijn voor jonge kinderen. Enkele van de voordelen zijn:

  • Een gevoel van onafhankelijkheid ontwikkelen, aangezien kinderen de vrijheid hebben om verschillende materialen autonoom te verkennen.
  • Taalontwikkeling aanmoedigen doordat kinderen hun ideeën en kennis communiceren met hun leeftijdsgenoten, opvoeders, ouders en verzorgers.
  • Creatief denken, probleemoplossend vermogen, nieuwsgierigheid en abstract denken ontwikkelen terwijl kinderen de materialen verkennen en nieuwe manieren ontdekken om ermee te spelen.
  • Verbetering van de fijne motoriek als kinderen materialen op verschillende manieren oppakken, vasthouden en manipuleren.
  • Stimuleren van samenwerking, delen en erbij horen terwijl kinderen interactie hebben met anderen om hen heen die betrokken zijn bij het spel.
  • Het vergroten van fysiek spel en activiteit, samen met grove motoriek, terwijl kinderen hun creaties verplaatsen en bewegen en ze gebruiken in verder fantasierijk spel.

Hoe spelen met open einde speelgoed het leren van kinderen bevordert

In veel opzichten geeft het spelen met losse onderdelen je kinderen de bouwstenen die ze nodig hebben voor zoveel andere vaardigheden, zowel cognitief als fysiek.

Een potlood vasthouden om te beginnen met schrijven of een schaar pakken om te knippen, gebeurt niet zomaar. Kinderen beginnen eerst met het oppakken van kleine voorwerpen: kralen, een stok of ander materiaal. Ze gaan geleidelijk naar grotere objecten of leren zelfs hoe ze een pincet moeten gebruiken om kleine stukjes papier op te pakken.

Door te spelen met loose parts leren ze de basisbeginselen van techniek en natuurkunde over gewicht, dichtheid en hoe dingen werken.

Ze nemen hun ideeën en zetten ze om in fysieke objecten, waarbij ze zich bezighouden met vroege vormen van verhalen vertellen terwijl ze verschillende objecten bij elkaar plaatsen.

Het beste van alles is dat dit soort spel wordt geleid door het kind. Jij creëert de leeromgeving en dan nemen zij het over. Kinderen zijn graag onafhankelijk. Ze zijn van nature leergierig en spelen met losse onderdelen maakt hier gebruik van om hen te helpen op een open manier te leren.

Hoe loose parts spel voordelen biedt voor leraren... en lesgeven

Als ouders, opvoeders, pedagogisch medewerkers of leerkrachten vinden we niets leuker dan kinderen te zien ontwikkelen en nieuwe interesses en ideeën te zien ontdekken. Het is onze taak om de passies en talenten van een kind te koesteren in een veilige en respectvolle leeromgeving.

Open einde spel stelt ons in staat om omgevingen te creëren en middelen te bieden en vervolgens de kinderen het over te laten nemen. Op deze manier kunnen we elk van de kinderen die aan onze zorg zijn toevertrouwd precies geven wat ze nodig hebben. Sommige kinderen hebben een idee en gaan ermee aan de slag. Andere kinderen hebben wat hulp nodig om hun idee tot leven te brengen. Loose parts play helpt ons om die verschillen te ontdekken en de ervaring op elk kind af te stemmen.

Dit soort spel helpt ons ook om ontwikkelingsgebieden te ontdekken, zoals bepaalde fijne motoriek vaardigheden.

Gerichte strategieën en benaderingen met loose parts

Open-ended play is zo complex als je het zelf maakt. Begin bij de basis en ga van daaruit verder. Je hoeft niet de grootste verzameling materialen te hebben om het te laten werken. Dit is waar je rekening mee moet houden.

Loose parts spel organiseren

Bij het organiseren van losse onderdelen gaat het erom het simpel te houden. Je kunt je losse onderdelen opbergen in emmers of kleine containers die ook weer als loose parts kunnen dienen.

Je kunt ervoor kiezen om de verschillende losse onderdelen in categorieën te verdelen of ze gewoon allemaal bij elkaar te houden in één doos. Kies wat het beste past bij je eigen leven of je eigen huishouden.

Loose parts materialen

Een van de beste dingen van dit soort spel is dat het relatief goedkoop is. Je hoeft geen duur speelgoed te kopen, je kunt veel loose parts materiaal in je huis of in de natuur vinden. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Hoewel het geen eindigende lijst is, zijn hier enkele ideeën om je creativiteit aan te wakkeren:

  • natuurlijke materialen zoals dennenappels, stokken, stenen en bladeren
  • knutselspullen zoals pijpenragers, kralen, knopen, pailletten, garenklosjes, ijsstokjes en veren
  • huishoudelijke artikelen zoals eierdozen, flessendoppen, deksels van melkpakken, papieren handdoekjes en wc-rollen
  • houten voorwerpen zoals houtsnippers of houten blokken

Al deze dingen kunnen gemakkelijk overal in huis worden verzameld. Je kunt zelfs lokale bedrijven vragen of ze houtsnippers of andere spullen hebben die ze graag doneren. Je komt vanzelf nieuwe objecten tegen die je aan je verzameling kunt toevoegen.

Loose parts en open-einde leren

Open einde leren en loose parts spel zijn met elkaar verbonden concepten die beide vergelijkbare resultaten bieden waardoor kinderen hun wereld kunnen ontdekken en plezier kunnen hebben terwijl ze aan het ontdekken zijn.

Met open-eind leren worden kinderen aangemoedigd om te leren zonder vaste parameters of regels. Er is geen goed of fout antwoord of manier om dingen te doen. Loose parts spel is vrijwel hetzelfde. Twee kinderen kunnen dezelfde verzameling loose parts voorgeschoteld krijgen en twee totaal verschillende dingen maken. Geen van beide is goed of fout. Beiden zijn vrij om zich de leerervaringen eigen te maken.

Loose parts in het lesprogramma

De theorie van het loose parts spel is één ding, maar hoe werkt het in de praktijk in de leeromgeving? Binnen het curriculum kun je losse onderdelen gebruiken in verschillende belangrijke leergebieden om het leren te verbeteren en het leuk te maken!

Wiskunde

Binnen wiskunde kunnen we kinderen aanmoedigen om losse onderdelen te verzamelen en te tellen of om ze in patronen te rangschikken. Het sorteren van objecten in kleuren, maten of vormen of zelfs het matchen van soortgelijke items zijn allemaal vroege wiskundige vaardigheden.

Wetenschap

Experimenten met loose parts kunnen heel leuk zijn. Welke voorwerpen drijven of zinken in water? Wat gebeurt er als je een groot blok op een kleiner blok probeert te leggen? Welke schaduwen werpen verschillende losse onderdelen? Waar zijn verschillende losse onderdelen van gemaakt en welke eigenschappen hebben verschillende materialen?

Taal

Als kinderen de losse onderdelen die voor hen liggen beginnen te beschrijven of wat ze met die onderdelen hebben gemaakt, helpt het om hun taalvaardigheid op te bouwen. Gecombineerd met de kracht van storytelling, kunnen taalvaardigheden ook worden verbeterd.

Creatieve vakken

Kinderen kunnen loose parts gebruiken in kunstwerken of als gereedschap om die kunst te maken. Een blad kan in verf worden gedompeld en op een pagina worden gedrukt of een veer kan als penseel worden gebruikt. Kinderen zijn dol op muziek maken en kunnen hun eigen muziekinstrumenten maken om mee te bewegen en te dansen. Ze kunnen ook leren door dingen zoals sjaals of linten te gebruiken om te observeren hoe ze bewegen als ze dansen.

Leerresultaten van loose parts

Resultaat 1: Kinderen hebben een sterk identiteitsgevoel.

Kinderen worden aangemoedigd om hun individualiteit te uiten en zich uit te drukken in loose parts spel. Ze zijn vrij om risico's te nemen in een veilige en verzorgende omgeving.

Resultaat 2: Kinderen zijn verbonden met en dragen bij aan hun wereld.

Met behulp van items die in de natuur zijn gevonden, hebben we kinderen verbonden met hun natuurlijke wereld en ook de verbondenheid tussen de leeftijdsgenoten bevorderd terwijl ze samen ontdekken en leren.

Resultaat 3: Kinderen hebben een sterk gevoel van welzijn.

Door zich te mogen uiten en samen of autonoom te werken in een veilige omgeving, zorgen we voor het welzijn van de kinderen.

Resultaat 4: Kinderen zijn zelfverzekerde en betrokken leerlingen.

Omdat deze ervaringen inspelen op de individuele voorkeuren van elk kind, kunnen ze leren op een manier die past bij hun persoonlijkheid en interesses. Dit geeft hen het vertrouwen om vragen te stellen en risico's te nemen, beide vaardigheden die ze nodig hebben om zelfverzekerde en betrokken leerlingen te zijn.

Resultaat 5: Kinderen zijn effectieve communicators.

Door hun creaties uit te leggen, vragen te stellen over items en te leren over delen of geven en nemen, kunnen belangrijke communicatieve vaardigheden worden ingebed en ontwikkeld.

Ideeën en bronnen voor loose parts

Als het om loose parts gaat, is er een wereld aan mogelijkheden. Je kunt eindeloos uitnodigen om te spelen of gewoon de loose parts geven en ze los laten.